Malta luty 2013 - Rabat, Mdina i Malta Multisite Pass

Malta Multisite Pass, o którym informacje znaleźliśmy poprzedniego dnia upoważnia do odwiedzenia 22 miejsc będących pod opieką Heritage Malta, nie obejmuje jednak wstępu do Hypogeum Ħal-Saflieni. Bilet ważny jest przez 15 dni, co w sumie wydaje mi się całkiem rozsądnym czasem na odwiedzenie takiej ilości atrakcji.

Prawdę mówiąc nie wyobrażam sobie "biegania" by zobaczyć wszystkie te miejsca w tydzień. Jeśli ktoś ma zamiar przyjechać na Maltę tylko na tydzień, to moim zdaniem, lepiej zaplanować zwiedzanie tak by zobaczyć części atrakcji, a jeśli nam się spodobają przyjechać na Maltę raz jeszcze, np. podczas innej pory roku. Naprawdę warto.

Wracając jednak do naszego zwiedzania Malty, mieliśmy za sobą już dwa dni z tygodniowego pobytu na wyspie a niedziela zarezerwowana była na maraton. Wiedzieliśmy więc, że nie zobaczymy wszystkiego do czego uprawnia Multisite Pass. Ponieważ była to pierwsza wizyta Grześka na Malcie stwierdziłem, że na pewno chce mu pokazać Pałac Wielkich Mistrzów, świątynie Ħaġar Qim i Mnajdra i katakumby w Rabacie. Wstęp do każdego z tych miejsc osobno to kwota około 5 - 6 € (Pałac 10 € komnaty i zbrojownia, wspomniane świątynie 9 €, katakumby 6 €) - razem 25 €. Ponieważ w niektórych muzeach byłem ostatni raz jakieś 10 lat temu pomyślałem, że dodatkowe 10 € nie jest dużym wydatkiem a pozwoli nam zobaczyć o wiele więcej (w sumie podczas tego wyjazdu udało nam się odwiedzić 12 z 22 miejsc z Malta Multisite Pass).

Żeby nie tracić za dużo czasu, zaraz po śniadaniu pojechaliśmy do Valletty. Nasze zwiedzanie maltańskich muzeów zaczęliśmy od Muzeum Archeologii, gdzie kupiliśmy też Malta Multisite Pass. Resztę atrakcji stolicy zostawiliśmy sobie jednak na później i wróciliśmy na dworzec autobusowy by pojechać do Rabatu i Mdiny.

Tu na początek odwiedziliśmy Willę Rzymską, jedno z niewielu chyba miejsc związanych z okresem władania wyspą przez Republikę i Cesarstwo Rzymskie. Z willi ruszyliśmy, trochę na około, malowniczymi wąskimi uliczkami Rabatu w kierunku Katakumb św. Pawła. Po katakumbach chcieliśmy odwiedzić jeszcze Grotę św. Pawła, ale okazało się, że drzwi do kościoła gdzie kiedyś było zejście do groty są zamknięte. Chwilę później kwestia możliwości zobaczenia groty rozwiązała się, owszem grota jest cały czas otwarta dla zwiedzających, ale wejście do niej znajduje się teraz w Wignacourt Collegiate Museum (budynek po drugiej stronie ulicy na prawo od kościoła) a wstęp jest płatny. :( Spod kościoła podeszliśmy jeszcze uliczką kilkanaście metrów dalej do niewielkiej piekarni. Tam przez drzwi, w których sprzedawano chleb i ciastka można było zobaczyć jak pracuje maltańska piekarnia (gdzie chleb piecze się wciąż w tradycyjnym piecu kaflowym).

Z rabatu ruszyliśmy do Mdiny, wchodząc do miasta z boku przez Bramę Grecką. Pierwszą zmianą w Cichym mieście, w porównaniu do ostatniej mojej wizyty na Malcie, były prace w fosie otaczającej miasto. Zamieniano ją w całkiem miło wyglądający skwer. Ciekawe jak wygląda to teraz, już po zakończeniu prac. Pierwszym punktem naszej wizyty w starej stolicy wyspy miała być kaplica św, Agaty. Niestety okazało się, że jest zamknięta. Na szczęście z drugiego punktu na naszej trasie, czyli Muzeum Historii Naturalnej, nie było już takiego problemu. Polecam je szczególnie tym, którzy chcą się dowiedzieć trochę więcej o przyrodzie wyspy. Można tu zobaczyć np.: 16 kilogramowego kalmara złowionego w zatoce Xemxija. Z muzeum poszliśmy do katedry św. Pawła gdzie jak w konkatedrze św. Jana w Valletcie posadzkę tworzą pięknie zdobione płyty nagrobne. Wizytę w Mdinie zakończyliśmy chwilą odpoczynku na murach miejskich, skąd rozpościera się wspaniały widok na północną i zachodnią część wyspy.

Z Cichego miasta (szczególnie o tej porze roku) wyszliśmy główną bramą, na której można m.in. zobaczyć wizerunki trójki świętych uważanych za patronów wyspy: św. Pawła, św. Publisza i św. Agaty.

Oprócz biletu do wszystkich 22 miejsc były też bilety łączone w obrębie jednego miasta np. Rabat Day Ticket (Katakumby św. Pawła, Willa Rzymska i wstęp do Muzeum Historii Naturalnej w Mdinie), Vallett Multisite Ticket (Muzeum archeologii, Muzeum sztuk pięknych, Muzeum wojny i Pałac Wielkich Mistrzów oraz zbrojownia) i chyba Birgu (Pałac inkwizytorów i Muzeum morskie). Ale nie wiem czy jeszcze istnieją.