Wiara, nadzieja, miłość i Malta

Kiedy słyszę słowa „wiara, nadzieja i miłość” do głowy przychodzą mi dwie rzeczy. I co ciekawe obie w pewien sposób związane z Maltą.

Pierwsza to osoba św. Pawła, który około 60 roku naszej ery rozbił się u wybrzeży wyspy. W „Hymnie o miłości”, stanowiącym fragment I listu do Koryntian, pisze on bowiem:

„Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość – te trzy: z nich zaś największa jest miłość.” [1]

Drugie skojarzenie jest trochę już bliższe naszym czasom. Dotyczy ono obrony wyspy w czasie II wojny światowej oraz legendy o trzech dwupłatowcach samotnie broniących Malty. Jedna z wersji tej opowieści mówi, że na początku zmagań wojennych nad Maltą tutejsze lotnictwo dysponowało jedynie czterema samolotami typu Gloster Gladiator. Z czego jeden natychmiast został rozmontowany na części zapasowe, zaś pozostałe trzy przez długie miesiące zmuszały włoskie lotnictwo do bombardowania wyspy z wyższej wysokości, przez co mniej celnie. Właśnie tym trzem dwupłatowcom miejscowa ludność miała nadać imiona Wiara, Nadzieja i Miłość.

Prawdziwa historia jednak nie do końca była aż tak romantyczna. Owszem na początku czerwca 1940 roku jedynymi samolotami myśliwskim, które znajdowały się na wyspie były dwupłatowce Gloster Sea Gladiator i trzem z nich przypisuje się wspomniane imiona. Jednak w chwili przystąpienia Włoch (10 czerwca 1940 roku) jednostka Hal Far Fighter Flight dysponowało co najmniej sześcioma Sea Gladiatorami[2]. Wśród nich oznaczone numerami N5520 – Faith (Wiara), N5531 Hope (Nadzieja), N5519 Charity (Miłość).

Była to część z 18 maszyny pierwotnie stanowiące zapas dla 802 NAS (Naval Air Squadron) stacjonującej na lotniskowcu HMS Glorius, które rozłożone w skrzyniach znajdowały się w bazie marynarki w Kalafarnie na Malcie. Jednak na początku 1940 roku kilka z nich prawdopodobnie została wysłana do Wielkiej Brytanii (i później wzięło udział w kampanii norweskiej), zaś kilka kolejnych trafiło do Egiptu. Spośród tych, które pozostały na Malcie część została przekazana do dyspozycji RAFu, który w tym okresie nie dysponował na wyspie żadnym samolotem myśliwskim.

Co do samotnej obrony wysp też legenda rozmija się trochę z rzeczywistością bo choć niewielkie, ale jednak jakieś wsparcie, przybyło na wyspę już 21 czerwca (dwa pierwsze Hurricane’y), które od 30 czerwca wraz Gladiatorami brały udział w walkach nad Maltą.

gladiator

Co do dalszej historii samolotów ,którym przypisuje się imiona cnót boskich to: N5519 Charity (Miłość) – został zestrzelony w 29 (lub 31) [3] lipca 1940 roku. N5531 Hope (Nadzieja) została zniszczona w czasie nalotu w 4 lutego 1941 roku. N5520 Faith (Wiara) jako jedyna przetrwała wojnę. Jej szkielet (odnaleziony w kamieniołomach w Kalafarnie) został oddany 30 września 1943 narodowi Malty w czasie uroczystości na Palace Square (dziś St. George’s Square). Dziś maszyna stanowi część ekspozycji Malta National War Museum.

Legenda o Wierze, Nadziei i Miłości oparta była zapewne na tym, że samoloty te latały w kluczu (3 samoloty). Niektóre źródła podają, że powstała ona dopiero po wojnie, lecz udało mi znaleźć historię dwupłatowców o imionach trzech cnót opisaną w magazynie Life, numer z 4 maja 1942 roku.

1 – 1 Kor 13, 13 – tekst IV wydania Biblii Tysiąclecia – biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=298#P3

2 – data 31 lipca podana jest w artykule „Obrońcy Malty” Tomasza Szlagora w magazynie Militaria XX w. nr 1(22) 2008

3 – data 31 lipca podana jest w artykule „Obrońcy Malty” Tomasza Szlagora w magazynie Militaria XX w. nr 1(22) 2008

Tagi: ,